< 핸드 투 핸드 > 
2021
정지윤 작가의 관심사는 보다 전통적 범주에서의 회화를 향한다. 정지윤은 웹에서 찾은 파운드 이미지를 차용하여 그림으로 옮긴다. 여기서 주목해보아야 할 점은 그에게 중요한 것은 사진이 지시하는 내용보다는 그것의 조형성이라는 점이다. ‘사진으로 기록하고 싶은 순간’이란 어떤 이유에서든 그 순간을 붙잡고 싶은 마음에서 비롯될 것이다. 그러나 정지윤은 사진이 담고 있는 감정, 서사 그리고 기억 등의 요소에는 관심이 없다. 그저 사진을 구성하고 있는 대상의 포즈, 표정, 그리고 상태만이 관심일 뿐. 그렇기에 그가 직접 찍은 사진이 아닌 익명의 파운드 이미지를 그림의 재료로 삼는 것은 당연한 선택이 되겠다. 작가는 여기에서 더 나아가 이를 극대화시키는 방법론으로서 모노톤을 사용한다. 다시 말하면 원본이 가지고 있던 색을 날려버리고 단색을 이용하여 화면을 재구성하는 것인데, 색이 배제되는 과정은 자연스럽게 원본이 왜곡되어 해석될 수 있는 ‘가능성의 상황’으로 화면을 밀어내는 역할을 한다. 이는 화면이 함의하는 서사란 작가에게 중요한 것이 아니며 하나의 그림을 보고도 다양한 감상과 해석이 가능함을 긍정하는 작가의 태도와 닮아있는 부분이라 할 수 있겠다. 이번 전시에서 선보이는 두 피스로 나뉘어 그려진 회화 < Swim without a destination > 또한 이러한 맥락으로 살펴볼 수 있겠는데, 오른쪽 그림을 먼저 본 관객이라면 이것이 호수임을 쉽게 알 수 있겠지만, 왼쪽 그림만 따로 떼어놓고 본다면 이것은 보는 이에 따라서 물인 동시에 그저 추상성의 붓질일 수도, 혹은 하늘의 풍경일 수도 있기 때문이다. 한편 정지윤 작가의 작업은 물감을 흩뿌리는 드리핑 기법을 통해 마무리되는데, 이 작업의 마지막 제스쳐를 통해 가미된 추상성은 다시 한번 그의 작업이 표상하는 바가 ‘이미지의 재현’이 아닌, 붓질이자 회화 그 자체임을 상기시키길 시도한다. 그렇게 정지윤의 작업은 회화가 가질 수 있는 고유한 특정성을 가져가는 동시에 그럼에도 불구하고 관습적 해석으로부터 벗어나 읽어낼 수 있는 가능성의 자리를 살펴 나간다.

글 | 신지현
전시 기획자. 현재 하이트컬렉션에서 근무하며 WESS 공동운영자로도 활동하고 있다. 


Jiyoon Jeong's painting practice leans towards a more traditional genre. She uses found images from the internet as her source material. What stands out in her creative process is not the content of the images but their formal quality. While the desire to take photographs may arise from the desire to capture a fleeting moment for a particular reason, Jeong is not interested in the emotional states, narratives, or memories captured in the outcome. Instead, she is intrigued by the pose, facial expression, and state of the subject in her source material. Her choice of a monochromatic palette, which disregards the original colors present in the photographs, leads her work to a realm of possibility where the distortion and reinterpretation of the original image can convey new ideas and emotions. This is not too dissimilar from Jeong's indifference to the narrative, which opens up a broader spectrum of interpretation and appreciation. For example, in her two-piece painting, "Swim without a Destination," one could easily guess that the right panel depicts a lake. However, when the left panel is separated from the right, it could be interpreted as a pool of water, abstract brushstrokes, or even a skyscape. Jeong's finishing touch of dripping and scattering paint in many of her works (and the abstraction added through this gesture) reinforces that it is the brushstrokes and the painting, not the representation of images, that she is dedicated to. Through this effort, she creates a combination of unique qualities inherent in her medium and the possibilities that can be read beyond conventional interpretation. 

Written by | Jihyun Shin
Shin is a curator working at the Hite Collection and a co-operator of WESS.